Door het aanmaken van standaardwaarden (verwerkingsregels) op documentniveau kunnen aankoop- en/of verkoopfacturen van dezelfde leverancier of klant in een domein automatisch op een specifieke grootboekrekening worden geboekt.
Ga naar Relaties via de navigatiebalk. Zoek en open de relatiekaart van de leverancier of klant en klik in het nu geopende scherm vervolgens op Standaardwaarden.
Het volgende scherm wordt geopend:
Om een nieuwe standaardwaarde (verwerkingsregel) op documentniveau voor een document aan te maken klik je op de knop Aanmaken en vervolgens selecteer je de menuoptie Standaardwaarde.
Het volgende scherm wordt geopend:
Voer bij Input de gegevens in waaraan de standaardwaarde (verwerkingsregel) moet voldoen en bij Output de gegevens die vervolgens automatisch worden ingevuld. Deze gegevens zijn afhankelijk van de documentsoort waarvoor je een standaardwaarde maakt.
Input
De waarden waaraan de 'Invoer' op de aan- en/of (Yuki) verkoopfactuur moeten voldoen:
- Documentsoort: aankoop, verkoopfactuur of Yuki verkoopfactuur
- Relatie: naam van leverancier of klant. Bij verkoopfacturen kan dit leeg blijven. Hiermee zal de standaardwaarde gelden voor alle klanten.
- Administratie: alleen beschikbaar wanneer er meerdere administraties in domein aanwezig zijn
- Prioriteit: welke standaardwaarde (document verwerkingsregel) heeft de hoogste prioriteit?
- Datums: datum vanaf (startdatum) tot een bepaalde datum
- Bedrag: factuurbedrag vanaf tot een bepaald bedrag
- OCR data: een deel van de OCR tekst van een document.
De drie tekstvelden worden als EN-EN criteria toegepast.
Output
De waarden die automatisch als 'Output' op de aan- en/of verkoopfactuur worden ingevuld:
- Grootboekrekening: grootboekrekening waarop kosten of omzet geboekt moet worden
- Btw-code
- Betaalwijze
- Betalingstermijn: het aantal dagen waarbinnen een factuur betaald moet zijn
- Onderwerp tekst: onderwerp factuur volgens een template (met placeholders)
- Betalingskorting (%): korting (in percentages) op het factuurbedrag
- Valuta: valuta van factuurbedrag (selectie uit alle valuta die binnen domein 'actief' is).
Afhandelen
Ook zijn er uitgebreidere opties om de documenten al dan niet automatisch door de Yuki IDR te laten afhandelen:
- Handmatig
Het document zal niet automatisch worden verwerkt en altijd ter controle worden aangeboden aan de backoffice workflow. - Indien historie betrouwbaar
Als resultaten uit het verleden voldoende betrouwbaar zijn zal Yuki automatisch afhandelen, bij twijfel (bijvoorbeeld als er de afgelopen 3 maanden geen zelfde document is verwerkt) zal het document in de backoffice workflow worden aangeboden. - Altijd wanneer 100% herkend
Als het document herkend wordt zal het altijd automatisch worden verwerkt en worden de waardes van de verwerkingsregels toegepast. - Altijd wanneer alle artikelregels zijn gematcht
Deze optie gebruik je als je gebruik maakt van UBL facturen welke op basis van artikelregels worden verwerkt.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren