Verzending van contracten via Peppol

Gewijzigd op Do, 2 Okt om 5:04 PM

Wanneer je in Yuki de optie gebruikt om verkoopfacturen vanuit een contract via Peppol te versturen, zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden.


Is de ontvanger aangesloten op Peppol?

  • Indien de ontvanger is aangesloten op Peppol, wordt de factuur via Peppol verzonden zoals bedoeld.
  • Als de ontvanger (nog) niet is aangesloten op Peppol, wordt de factuur wel in Yuki verwerkt, maar niet automatisch per e-mail verzonden. Er is geen ‘fallback’ naar e-mail, omdat sommige organisaties uitsluitend facturen via Peppol willen ontvangen.


Let op: Indien je als verzendmethode "via Peppol" kiest en er is geen BTW-nummer ingevuld in de relatiefiche van de klant, krijg je bovenaan een foutmelding.




Wat gebeurt er als de verzending via Peppol niet lukt?

Yuki maakt automatisch een taak aan voor de ondernemer. Deze taak verschijnt onder andere op het dashboard en bevat de melding dat de factuur niet verzonden kon worden. Vanuit deze taak kan de ondernemer:

  • Doorklikken naar de factuur.
  • De factuur alsnog per e-mail verzenden.
  • De factuur opnieuw via Peppol verzenden, nadat bijvoorbeeld het BTW-nummer in de relatiefiche is aangevuld.

De taak komt op naam te staan van degene die is ingesteld bij Instellingen > Berichten onder het kopje Peppol. Dit kan aangepast worden (enkel door de ondernemer) naar een andere gebruiker indien gewenst.




Tips voor een soepele facturatie

✅ Controleer bij nieuwe klanten direct of het BTW-nummer in de relatiefiche is ingevuld om onderbrekingen bij de aanmaak van contracten te voorkomen.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren