Storno's beheren

Gewijzigd op Thu, 30 Nov 2023 om 03:49 PM


Wat is een storno?

Soms kan het voorvallen dat het te innen bedrag niet gedomicilieerd kan worden bij de klant voor diverse redenen. Dit noemen we een storno of stornering.


In de praktijk zien we dat banken dit als volgt gaan verwerken: 


  1. Als de bank op de dag van de domiciliëring het bedrag niet direct kan innen bij je klant, zal de bank borg staan voor dit bedrag. Dit bedrag zal dan in je Yuki omgeving komen als banktransactie zodat dit gekoppeld kan worden aan de verkoopfactuur.
  2. Gedurende x-aantal dagen zal de bank dit bedrag bij je klant trachten te innen. 
  3. Indien dit bedrag niet geïnd kan worden voor diverse redenen, zal de bank dit bedrag terug in mindering brengen van jouw rekening
  4. Deze 'terugbetaling' kan gekoppeld worden aan de verkoopfactuur waarop het betrekking heeft, zodat deze terug op onbetaald komt te staan.

Hoe kan je een storno verwerken?


Yuki zal op basis van een bepaalde code verwerkt in de banktransacties ( indien je transacties via een coda bestand binnenkomen) een banktransactie kunnen identificeren als storno.

In de banktransactie zal je die bepaalde code kunnen terugvinden, met daarbij de specifieke reden.
Afhankelijk van de redenen, kan je de nodige acties ondernemen.




Hierdoor zal Yuki onderstaande melding geven waarbij je via de knop OK kan nakijken op welke factuur dit betrekking heeft.



Koppel vervolgens de storno met de voorgestelde verkoopfactuur.

 

 
Zo krijg je onderstaand resultaat in de afpunting, met als gevolg deze factuur terug op onbetaald komt te staan. 




Hoe kan je de verkoopfactuur opnieuw aanbieden voor domiciliëring?


Via Bank, Domiciliëren zal je in het overzicht Storno's deze factuur kunnen terugvinden (eenmaal de storno verwerkt is geweest).

Door ze aan te vinken en te kiezen voor Terug, zal de factuur terug in het overzicht Te domiciliëren komen. Zo kan je de verkoopfactuur terug opnemen in een nieuw domiciliëringsbestand.




 

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren