Domiciliëringsovereenkomst aanmaken

Gewijzigd op Mon, 04 Dec 2023 om 08:21 PM


Opgelet: Alleen een gebruiker met de rol Backoffice, Directie, Financiële administratie, Externe accountant en/of Procuratie kan een domiciliëringsovereenkomst aanmaken.

Het gebruik van Yuki Domiciliëringen is mogelijk vanaf de bundel Large.



Hoe kan je dit aanmaken?


Je kan dit op 2 manieren aanmaken:


  • Via Domiciliëringen in bulk of individueel


  1. Navigeer in je Yuki omgeving via Bank naar het onderdeel Domiciliëren. Kies vervolgens in het zijmenu voor Ontbrekende machtigingen.

  2. In onderstaand overzicht kan je filteren op 
    • Alle klanten
    • Klanten met openstaande gedomicilieerde facturen
    • Klanten gefactureerd in een afgelopen periode ( maand, half jaar of jaar ongeacht eerder gebruikte betaalwijze)

  3. Via Standaardwaarden geef je een standaard Referentie, Type, Omschrijving en Startdatum in.


    Opgelet: Had je buiten Yuki om al domiciliëringsovereenkomsten lopen en wens je dit nu via Yuki op te volgen? Zorg er dan zeker voor dat je dezelfde gegevens (referentie, type, startdatum, etc) gaat ingeven in Yuki per klant zodat dit een-op-een hetzelfde is.


  4. Selecteer de gewenste klanten en kies voor Toepassen op Selectie

  5. Yuki zal nu de door jouw ingegeven standaardwaarde toepassen op de geselecteerde klanten.
    Op basis van jouw ingegeven referentie zal Yuki hier ook op verder nummeren, zodat elke klant een unieke referentie krijgt.

  6. Selecteer de klanten en kies vervolgens voor Aanmaken. 

  7. De domiciliëringsovereenkomsten zijn nu aangemaakt en kan je terugvinden onder Register.


     
  • Via het relatiekaartje

  1. Zoek de relatie op en klik links voor domiciliëringsovereenkomsten.

  2. Via het plus-icoontje bovenaan zal je dan een overeenkomst kunnen toevoegen waarbij je de nodige gegevens kan aanvullen: 





     

Domiciliëringsovereenkomsten laten ondertekenen

Dankzij de gegevens van het relatiekaartje en de informatie uit de domiciliëringsovereenkomst kan Yuki voor jou een PDF genereren met alle nodige informatie om aan je klant te bezorgen. Eenmaal je klant dit ondertekend heeft ter akkoord, kan dit naar de bank verstuurd worden



Begrippenlijst


Bedrijf (optioneel)


Dit veld is enkel te zien wanneer er meerdere administraties in een domein aanwezig zijn.


Relatie

Selecteer hier de relatie ( het bedrijf of de particulier) die je wil domiciliëren


IBAN


Indien er nog geen IBAN-nummer bekend is, dien je dit eerst aan te maken voor deze relatie. Dit kan via de tab Bankrekeningen in het relatiekaartje.


Referentie


Yuki zal automatisch voor jou een referentie aanvullen, maar die kan je indien gewenst zelf nog aanpassen. De referentie dient aan volgende voorwaarden te voldoen:

  • Uniek kenmerk in combinatie met Incassant ID
  • Niet langer dan 35 karakters
  • Bestaat uit letters en/of cijfers (alfanumeriek)

Indien je reeds langer gebruik maakt van domiciliëringen en nu deze in Yuki gaat beheren, dien je de referentie te gebruiken die op de originele machtiging vermeld staat.

 

Omschrijving

  • Vrij in te voeren
  • Bij een reeds bestaande machtiging, dien je hier de omschrijving die op de originele machtiging vermeld staat te gebruiken.
  • Opgelet! Zonder omschrijving kan je geen PDF bestand maken van de overeenkomst


Type

  • Keuze uit één van de vier verschillende machtigingen
    • eenmalig SEPA machtiging algemeen
    • doorlopende SEPA machtiging algemeen
    • eenmalig SEPA machtiging bedrijven
    • doorlopende SEPA machtiging bedrijven
  • Machtiging Bedrijven = B2B
  • Machtiging Bedrijven = zowel B2B als B2C 


Machtiging status

Als er is gekozen voor een doorlopende SEPA machtiging worden de volgende keuzes beschikbaar in het veld.

  • Doorlopend (eerste keer)
  • Doorlopend
  • Indien er voor het eerst wordt gedomicilieerd wordt met de doorlopende SEPA machtiging, kan gekozen te worden voor Doorlopend (eerste keer).


Startdatum


De startdatum is de datum waarop de relatie een machtiging heeft ondertekend. Het invullen van de startdatum is dus alleen zinvol als je al een getekende machtiging van de relatie hebt ontvangen.
De startdatum mag ook nooit later zijn dan de eerste domiciliëringsopdracht.


Einddatum


Einddatum invoeren indien dit bekend is. Als de einddatum niet bekend is, mag het veld leeg blijven.




Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren