Domiciliëringsbestand aanmaken

Gewijzigd op Mon, 04 Dec 2023 om 09:04 PM

Hieronder lichten we toe hoe je je verkoopfacturen ( met betaalwijze domiciliëring) kan opnemen in een domiciliëringsbestand.

Het gebruik van Yuki Domiciliëringen is mogelijk vanaf de bundel Large.


Dit domiciliëringsbestand kan je, eenmaal gefinaliseerd, downloaden om dan vervolgens op te laden in je online bankportaal. Eenmaal je dit ondertekend hebt door middel van een Card Reader, zal je de betalingen kunnen innen.

Opgelet:  Alleen een gebruiker met de rol Directie, Financiële administratie, Externe accountant en/of Procuratie kan een domiciliëringsovereenkomst aanmaken. Een gebruiker met de rol Backoffice kan alleen een Concept domiciliëringsbestand aanmaken en wijzigen. 



Hoe kan je dit aanmaken?


  1. Navigeer in je Yuki omgeving via Bank naar het onderdeel Domiciliëren. Je zal dan automatisch op het overzicht Te domiciliëren uitkomen.

  2. Afhankelijk van het type overeenkomst dat je hebt ingesteld voor je relaties, zal je hierop kunnen filteren.

  3. Selecteer de facturen die je wenst op te nemen en klik vervolgens op SEPA om zo een concept bestand op te maken.

  4. In dit concept kan je:

     
    • de rekening selecteren waarop je de bedragen op gestort wenst te hebben. 
    • de facturen openklikken via het pijltje ervoor om deze zo te controleren.
    • Indien nodig, kan je hier nog facturen uit het concept verwijderen.
    • De verwerkingsdatum van het bestand instellen.


  5. Eenmaal je op Maak definitief klikt, zal je het domiciliëringsbestand in XML formaat kunnen downloaden.
    Dit bestand kan je vervolgens opladen in je online bankomgeving en ondertekenen.



Aandachtspunten


  • Het is enkel mogelijk om een domiciliëringsbestand facturen op te nemen die over hetzelfde type domiciliëringsovereenkomst beschikken.
  • In het concept domiciliëringsbestand kan je een verwerkingsdatum instellen. Weet dat de effectieve inning van de facturen steeds standaard 2 werkdagen later zal zijn.
  • In het concept zullen de facturen gekenmerkt worden door een groen of geel bolletje:
    • Groen:  Geen actie vereist, alles staat goed ingesteld. Indien gewenst kan je dit nog nakijken door op het pijltje voor het bolletje te klikken.
    • Geel: Hier dienen nog gegevens vervolledigd te worden zoals bv. het aanvullen van de bankrekening, betalingsomschrijving of het aanvullen van de domiciliëringsovereenkomst.



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren