Domein verwijderen, stopzetten of archiveren

Gewijzigd op Tue, 28 Mar 2023 om 11:51 AM

Een domein kan niet worden verwijderd uit een portaal in Yuki. Een gebruiker met de rol Portaalbeheerder heeft wel de mogelijkheid om het contract van een domein te wijzigen door deze om te zetten naar een kijkdomein (archiveren) of stop te zetten op het einde van de lopende maand of volgende maand. 

  • Indien de looptijd van het contract is verstreken, verandert Yuki de status van het domein automatisch naar Inactief. Een inactief domein blijft zichtbaar in het overzicht van alle domeinen maar zal niet meer toegankelijk zijn waardoor de gegevens niet meer raadpleegbaar zijn. 
  • Een gearchiveerd domein krijgt de status Archief, het domein blijft toegankelijk (voor de backoffice medewerker en gebruiker met toegang tot het domein) en de gegevens inzichtelijk. Er kunnen echter geen gegevens in het domein meer worden gewijzigd en/of toegevoegd worden.


Wij adviseren om hier rekening mee te houden en één van volgende mogelijkheden te overwegen: 

  • Voor het stopzetten van het domein een export te doen van alle gegevens en documenten.

De export van alle documenten dient zeker twee dagen voordat het contract daadwerkelijk afloopt uitgevoerd te worden. Gebeurt dit op de laatste dag van het contract dan kan er via de link die in de mail staat niet meer ingelogd worden in het domein om de export uit te voeren en zal het contract met één maand verlengd moeten worden. Meer informatie kan je op volgende pagina terugvinden: Gegevens en documenten exporteren.

  • Het domein als “kijkdomein” behouden, waarmee de gegevens en documenten nog bekeken en geëxporteerd kunnen worden, zonder enig recht om nog iets te wijzigen. Dit kan je aanduiden bij het wijzigen van het contract (zie hieronder) door te kiezen voor Archief service.


Om het contract te wijzigen, ga je naar de instellingen van het domein. Dit zal enkel mogelijk zijn indien je de rol Portaalbeheerder hebt.


LET OP!

  • Volgens de GDPR wetgeving en ons privacybeleid zullen wij de gegevens van het domein 6 maanden bewaren. Gedurende deze periode heb je steeds de mogelijkheid om het domein terug te activeren. Heb je alsnog toegang nodig tot het domein, dan zal hiervoor een éénmalige kost aangerekend worden van €200. Na 6 maanden worden de gegevens van het domein definitief verwijderd en is het onmogelijk om deze ter heractiveren. 
  • Een kijkdomein (gearchiveerd domein) kan te allen tijde terug geactiveerd worden tegen een kostprijs van €50.
  • Indien je een inactief domein of gearchiveerd domein wenst te activeren dan kan je contact opnemen via administratie@yuki.be.  
  • Bij verdere vragen hieromtrent kan je contact opnemen met ons Support team.

Contract wijzigen


Ga in het Yuki backoffice portaal naar het overzicht van de domeinen door te klikken Beheer en vervolgens Domeinen



Klik vervolgens op de naam van het domein om de domeingegevens te openen. Om het domein te archiveren of het contract van het domein te beëindigen, klik je op de knop Contract van het domein wijzigen.




Het volgende scherm wordt geopend:


LET OP! Indien het domein een actieve bundel heeft, laat de ondernemer dan op tijd weten dat hij of zij deze functionaliteit verliest! Onderstaande melding zal dan ook getoond worden. 

Selecteer in dit scherm of je het domein wilt archiveren of het contract van het domein wilt beëindigen. Klik vervolgens op de knop Volgende. In stap 2 moet je een reden van opzegging selecteren en indien nodig een korte toelichting geven.



Door op Volgende te klikken zal je de mogelijkheid hebben om aan te duiden of het domein per einde van deze maand of volgende maand gearchiveerd op stopgezet moet worden. Afhankelijk van de contractwijziging die je gekozen hebt zal de inhoud van volgend scherm lichtjes verschillen.


Selecteer hier of je het domein per einde van deze maand of volgende maand wilt archiveren en klik op Indienen.




Je ontvangt een e-mail met de opdrachtbevestiging en de bijbehorende details.



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren