Analytische transacties in bulk toewijzen en beheren

Gewijzigd op Wed, 05 Apr 2023 om 01:56 PM

Alle verwerkte transacties in een administratie kunnen op basis van een bulkverzoek automatisch toegewezen worden aan de waarden die binnen de analytische view zijn aangemaakt. 


Een bulkverzoek kan worden aangemaakt:

  • tijdens het aanmaken van een analytische view
  • na het wijzigen van een analytische view
  • na het aanmaken of wijzigen van een scope, een toewijzingsregel of een waarde
  • voor nog toe te wijzen transacties in het overzicht 'Toe te wijzen'. 


Alleen een gebruiker met de rol 'Portaalbeheerder', 'Portaal backoffice', 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant' kan transacties automatisch in bulk toewijzen.


Hoe transacties in bulk toewijzen:


Klik op het icoon Boekhouding in de navigatiebalk en vervolgens op Analytisch boekhouden

Klik op de omschrijving van de analytische view waarvoor je transacties in bulk wenst toe te wijzen, klik op de knop Meer acties en vervolgens op Transacties in bulk toewijzen in het menu.

 

Het volgende scherm wordt geopend:



  • Administratie


Indien de analytische view is aangemaakt voor alle administraties kan je hier de administratie selecteren waarvoor de transacties automatisch in bulk moeten worden toegewezen.


  • Periode (verplicht)

Bepaal hier vanaf welke datum en tot welke datum transacties moeten worden toegewezen aan je analytische view.


  • Toewijzingsmodus (verplicht):
    • Alle transacties
      Alle transacties die voor de gekozen periode binnen de aangegeven scope(s) van de analytische view vallen en voldoen aan de invoer criteria van een toewijzingsregel.

      LET OP!
      Alle transacties die handmatig door jezelf zijn toegewezen aan een waarde worden hierdoor overschreven.

    • Alle transacties behalve de handmatig toegewezen
      Alle transacties die voor de gekozen periode binnen de aangegeven scope(s) van de analytische view vallen en voldoen aan de invoer criteria van een toewijzingsregel behalve de transacties die al door jezelf handmatig zijn toegewezen aan een waarde.
    • Alleen 'toe te wijzen' transacties
      Alleen de transacties die voor de gekozen periode binnen de aangegeven scope(s) van de analytische view vallen maar op dat moment niet voldoen aan de invoer criteria van een toewijzingsregel en dus nog moeten worden toegewezen aan een waarde.

Hoe transacties beheren:


Transacties in bulkverzoek bekijken

Klik in de analytische view op de knop Meer Acties en kies vervolgens voor Bekijk bulktransacties. 


Klik op het verzoek ID nummer of kies door middel van de 3 puntjes achteraan voor Transacties weergeven om zo de opgenomen transacties in deze bulkverzoek te bekijken.




Transactie handmatig toewijzen

Klik vanuit de melding in jouw analytische view op Transacties toekennen. 



Zweef achteraan over de gewenste transactie en klik op Toewijzen:




Het volgende scherm wordt geopend:


Geef aan of je de transactie aan een waarde of een verdeelsleutel wilt toewijzen.


Selecteer vervolgens de waarde of de verdeelsleutel waaraan de transactie moet worden toegewezen en klik vervolgens op de knop Toewijzen.


Om het analytisch bedrag van de transactie over meerdere waarden te verdelen, klik je op de knop Voeg analytische waarde toe. Selecteer de waarden waarover het bedrag moet worden verdeeld en wijzig de bedragen.


Je kunt klikken op de knop Toewijzen zodra het totaal van de bedragen die zijn toegewezen aan de verschillende waarden overeenkomt met het totaalbedrag van de transactie. 


Transactie bekijken

Open de weergave Toe te wijzen, beweeg met je muis boven de regel van de desbetreffende transactie, klik op de knop met de drie puntjes en vervolgens op menuoptie Bekijk transactie in het dropdownmenu. 


 

Vervolgens kom je in de desbetreffende transactie terecht. 


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren