Gebruikersrollen in domein toekennen of wijzigen

Gewijzigd op Mon, 13 Mar 2023 om 09:16 PM

Bij aanmaak van een gebruiker kan deze al een rol toegekend krijgen. Het is mogelijk om achteraf deze rol te wijzigen maar ook om meerdere rollen te combineren. 


Een rol geeft aan welke mogelijkheden deze gebruiker in de administratie heeft. Door een gebruiker één of meer rollen toe te kennen, bepaal je wat die gebruiker in het domein mag zien en doen in de administratie waar hij/zij als gebruiker toegang toe heeft. 


Yuki kent momenteel de volgende rollen met de bijbehorende rechten in een domein:

  • Directie
  • Verkoop
  • Aankoop
  • HRM
  • Financiële administratie
  • Externe accountant
  • Security manager
  • Procuratie
  • Kijkgebruiker


Rol(len) aan gebruiker toekennen

Via onderstaande stappen kan je de rol aanpassen van een gebruiker of een bijkomende rol toekennen. Enkel een gebruiker met de rol Directie zal deze mogelijkheid hebben.


Klik linksboven in je scherm op de horizontale strepen en vervolgens op Mijn domein.


Er wordt nu een scherm geopend waarin je de hoofdgegevens en gebruikers van de administratie(s) kan bekijken.


  • Selecteer onder Gebruikers met toegang tot dit domein de gebruiker aan wie je rechten wilt toekennen.
  • Klik bovenin het scherm op de knop Bewerken.
  • Klik op het tabblad Extra.

  • Rechtsonder zal je bij Beveiliging de mogelijkheid hebben om een rol of meerdere rollen te selecteren. 
  • Klik op de knop Bewaren.


Meer uitleg over de verschillende rollen kan je op deze pagina terugvinden:



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren