Via de Yuki betaallijst kan je aankoopfacturen, loonfiches, onkostendeclaraties en verkoopcreditnota's betalen via een SEPA-betaalbestand om zo al je facturen in 1 keer te betalen. Hierdoor hoef je niet meer de betalingen één voor één in te geven in jouw online bankportaal. Ook kan je via de betaallijst aankoopcreditnota's verrekenen met nog openstaande aankoopfacturen.


Stem het gebruik van de betaallijst goed af met jouw accountant! Bespreek het gebruik hiervan met jouw accountant zodat je steeds tijdig jouw facturen kan betalen. 



Waar kan je de Yuki Betaallijst terugvinden?


Je kan de betaallijst terugvinden via Bank en vervolgens in het submenu Overzicht - Betaallijst:



Wat is een SEPA betaalbestand?


Een SEPA betaalbestand is een verzamelbestand opgemaakt in een XML volgens het Europese SEPA-formaat wat toelaat om betalingen te bundelen zodat je facturen, loonfiches, onkostendeclaraties en/of verkoopcreditnota's in 1 keer kan betalen. 


Belangrijk om te weten alvorens te starten met de betaallijst:


  • Controleer steeds op voorhand of jouw abonnement bij je bank het toelaat om SEPA-betaalbestanden op te laden. Onderaan deze pagina kan je in bijlage een overzicht terugvinden van de banken die het toelaten afhankelijk van het abonnement.

  • SEPA betaalbestanden dienen, eens opgeladen in je online bankportaal, steeds bevestigd te worden door middel van een elektronische handtekening via je Card Reader.

  • Uitsluitend documenten ingeboekt met de betaalwijze Overschrijving komen terecht in de betaallijst. Verkoopcreditnota's dienen ingeboekt te worden met de betaalwijze Wordt teruggestort.

  • Facturen, opgemaakt in vreemde valuta, komen ook in de betaallijst terecht, echter kunnen deze niet betaald worden aan de hand van een SEPA-betaalbestand aangezien dit formaat enkel Euro betalingen toelaat. Deze facturen dien je manueel uit de lijst te halen door deze te markeren als betaald.


Klik hier om te zien hoe je facturen manueel kan markeren als betaald.



Hoe is de Yuki Betaallijst opgemaakt?


In de betaallijst zijn er 4 niveaus:



  • Betaalbaar gesteld

Hier komen alle aankoopfacturen, verkoopcreditnota's, onkostendeclaraties en/of loonfiches terecht indien deze documenten ingeboekt zijn met de betaalwijze Overschrijving of Wordt teruggestort voor verkoopcreditnota's. Je vertrekt vanuit dit overzicht voor het aanmaken van een betaalbestand. 

  • In behandeling

Als je werkt met de de betaallijstbeveiliging, zullen alle documenten in het niveau In behandeling komen zodat de ingestelde gebruikersrol de facturen kan vrijgeven voor betaling. Eens vrijgegeven, zullen de facturen in het overzicht Betaalbaar gesteld komen.

  • Onderweg

Wanneer je een SEPA-betaalbestand definitief hebt gemaakt, krijgen alle opgenomen documenten de status 'Betaling onderweg' en kan je ze in dit niveau terugvinden. Zodra de banktransacties hiervoor binnen zijn gekomen en gekoppeld worden met de openstaande documenten, verdwijnen ze uit dit overzicht.

  • Historie  

Hier kan je al je definitief gemaakte of concept-betaalbestanden raadplegen. 


Wil je graag uitgebreidere informatie over de verschillende niveaus? Klik dan hier.



Wie kan een SEPA-betaalbestand opmaken?


Indien de betaallijstbeveiliging niet ingeschakeld staat, kan enkel de ondernemer met de rol van Directie,  Financiële administratie of Externe Accountant  SEPA-betaalbestanden aanmaken, wijzigen en definitief maken.

Een Back Office medewerker zal enkel een concept SEPA-betaalbestand kunnen aanmaken.

Indien de betaallijstbeveiliging ingeschakeld staat zal een Back Office medewerker geen concept meer kunnen aanmaken en zal de mogelijkheid tot aanmaken, wijzigen en definitief maken terugvallen op de door jouw ingestelde personen.


Hoe je de betaallijstbeveiliging kan inschakelen en instellen volgens jouw voorkeuren kan je hier terugvinden.



Hoe maak je een SEPA-betaalbestand op? 


Hoe je een SEPA-betaalbestand kan opmaken kan je hier terugvinden.