Deze helppagina bevat alle informatie over de tool rond de Fiscale balans. De excel ondersteunt je bij het opstellen van het fiscaal resultaat en het indienen van de personenbelasting voor eenmanszaken. Meer concreet zal de tool een volledige fiscale balans opstellen, vanwaar vertrokken kan worden voor de resultaat bespreking met je klant.


Hoe ga je te werk? 


1. Download het Excel bestand onderaan deze helppagina.


2. Volg de stappen beschreven in het eerste tablad van het zonet gedownloade excel bestand:



3. Je fiscale balans is klaar om verder gebruikt te worden. Je vindt deze terug onder de map "Documenten" van je Windows verkenner.




FAQ


De tool zegt dat mijn fiscale balans succesvol is aangemaakt, maar ik vind deze niet terug onder "Documenten". Waar staan de bestanden dan?

Het kan zijn dat je standaardlocatie voor het opslaan van documenten in het verleden reeds aangepast is. Je kan deze opnieuw aanpassen door op "Bestand" en "Opties" te klikken, daar voor "Opslaan" te kiezen en bij "Standaardbestandslocatie" het pad naar je gewenste opslaglocatie te plakken. Dit pad kan je verzamelen door in je Windows verkenner naar de gewenste locatie te gaan, en dan te klikken op de balk die je voortgang bijhoudt.


In welk bestandsformaat wordt mijn fiscale balans opgeslagen?

Je fiscale balans zal worden opgeslagen als een PDF bestand. Op die manier kan je dit heel eenvoudig naar je klant doorsturen.


Houdt de tool rekening met veranderingen in het professioneel percentage doorheen het boekjaar?

Neen. Het professioneel percentage zoals dit momenteel in het MAR staat wordt in eerste instantie gebruikt als maatstaf, maar dit kan manueel aangepast worden (tussen de stap 'Genereer eerste versie' & 'Update fiscale balans'). Als er echter veranderingen zijn gedurende het boekjaar zal de tool hiervoor geen oplossing kunnen bieden.