Personen zijn contactpersonen bij bedrijven, privépersonen, gebruikers in Yuki of werknemer en kunnen al dan niet in het persoonlijke adresboek staan.


Je kan in Yuki een overzicht van alle relaties van het relatietype 'Persoon' bekijken.


Om een nieuwe persoon aan te maken in Yuki ga je naar het Adresboek in de navigatiebalk. In de grijze taakbalk kies je voor + Relatie.



Het volgende scherm wordt geopend:



Selecteer het relatietype Persoon.


De gegevens van de persoon kunnen vastgelegd worden en nadien ook nog gewijzigd worden worden. Alle informatie kan bekeken op de drie tabbladen Persoon, Extra en Financieel.


Bij het aanmaken van een werknemer in Yuki wordt het tabblad Financieel vervangen door het tabblad Werknemer.


Tabblad Persoon


Op dit tabblad vind je de eerste contactgegevens van de persoon terug nl. de naam, telefoon, adres, e-mail (zowel zakelijk als privé) en website.



Je kan hier ook een foto en/of een visitekaartje van de persoon toevoegen door in de velden Foto en/of Visitekaartje een bestand te kiezen. Alle overige belangrijke gegevens van de persoon kunnen worden vastgelegd in het veld Notities.


Het veld Klantspecifieke opm. is alleen zichtbaar voor gebruikers met de rol 'Backoffice' en kan worden gebruikt om speciale afspraken met de relatie vast te leggen.

TIP 

Door in het veld Bedrijf de naam van de administratie in te vullen, zal Yuki automatisch van deze persoon een werknemer aanmaken. 


Tabblad Extra


Op dit tabblad vind je alle bijkomende informatie omtrent de persoon die niet direct adresgerelateerd is. Daarnaast kun je op dit tabblad ook de loggegevens bekijken. Je ziet naast de aanmaakdatum en de laatste wijzigingsdatum bijvoorbeeld ook hoe vaak deze relatiekaart is bekeken en door op het aantal te klikken welke gebruikers dit zijn geweest.



Postadres

Bij het aanmaken van een verkoopfactuur wordt dit adres, indien ingevuld, gebruikt.


Extra adres

Het is mogelijk om een extra adres van de persoon vast te leggen.


Adresboek

  • Tags. Een etiketje dat op de relatie kan worden geplakt waardoor deze makkelijk terug te vinden is in Yuki. Deze tag kan je bijvoorbeeld ook gebruiken om een mailinglist te maken.
  • Dossier. Een dossier bevat verschillende zaken zoals taken, afspraken, contacten, documenten en e-mail die bij een onderwerp of een project horen.
  • Opnemen in mijn adresboek. De relatie wordt ook opgenomen als een privé adres in het persoonlijke adresboek.
  • Belangrijk nummer. Het telefoonnummer wordt opgenomen als belangrijk.


Backoffice

  • Backoffice status. Wanneer een relatie inactief is kan de relatie niet worden gebruikt bij het boeken van een document. De relatie wordt wel gevonden m.b.v. de zoekfunctie.
  • Oorsprong (alleen zichtbaar voor backoffice).


Persoonlijke gegevens
Hier vind je de persoonlijke gegevens van de relatie zoals bijnaam, geslacht en geboortedag.

  • Aanhef. Bij een relatie in Yuki kun je in het veld 'Aanhef' een aanhef ingeven die gebruikt kan worden in facturen die je vanuit Yuki verstuurt. Standaard wordt 'Beste [naam]' gebruikt.
  • Etiket. In het veld 'Etiket' voer je de naam in zoals die op het etiket moet worden afgedrukt.

Tabblad Financieel

Op dit tabblad vind je de financiële gegevens van de persoon.



Nummers

Nummers spelen een belangrijke rol bij de herkenning en automatische verwerking van facturen in Yuki.

  • Relatiecode. Deze code kan op de verkoopfacturen worden afgedrukt en is belangrijk voor de herkenning indien de verkoopfacturen worden gescand. 
  • Btw-nummer. N.V.T.
  • KBO / Ondernemingsnummer. N.V.T.
  • Rijksregisternummer


Financieel

  • Klant. De relatie is een klant.
  • Leverancier. De relatie is een leverancier.