Een domein kan niet worden verwijderd uit een portaal in Yuki. Een gebruiker met de rol Portaalbeheerder heeft wel de mogelijkheid om het contract van een domein te wijzigen door deze om te zetten naar een kijkdomein (archiveren) of stop te zetten op het einde van de lopende maand of volgende maand. 


  • Indien de looptijd van het contract is verstreken, verandert Yuki de status van het domein automatisch naar Inactief. Een inactief domein blijft zichtbaar in het overzicht van alle domeinen maar zal niet meer toegankelijk zijn waardoor de gegevens niet meer raadpleegbaar zijn. 
  • Een gearchiveerd domein krijgt de status Archief, het domein blijft toegankelijk en de gegevens inzichtelijk. Er kunnen echter geen gegevens in het domein meer worden gewijzigd en/of toegevoegd worden.  


Wij adviseren om hier rekening mee te houden en één van volgende mogelijkheden te overwegen: 

  • Voor het stopzetten van het domein een export te doen van alle gegevens en documenten. Meer informatie kan je op volgende pagina terugvinden. 

  • Het domein als “kijkdomein” behouden, waarmee de gegevens en documenten nog bekeken en geëxporteerd kunnen worden, zonder enig recht om nog iets te wijzigen. Dit kan je aanduiden bij het wijzigen van het contract (zie hieronder) door te kiezen voor Archief service.


LET OP!

  • Volgens de GDPR wetgeving en ons privacybeleid zullen wij de gegevens van het domein 6 maanden bewaren. Gedurende deze periode heb je steeds de mogelijkheid om het domein terug te activeren.
  • Na 6 maanden worden de gegevens van het domein verwijderd. Heb je alsnog toegang nodig tot het domein, dan zal hiervoor een éénmalige kost aangerekend worden van €200.
  • Na 12 maanden zal het domein definitief verwijderd worden waarbij er geen mogelijkheid meer is om deze te heractiveren.   
  • Bij vragen hieromtrent kan je contact opnemen met ons Support team.  


Om het contract te wijzigen, ga je naar de instellingen van het domein. Dit zal enkel mogelijk zijn indien je de rol Portaalbeheerder hebt.


Contract wijzigen


  • Ga in het Yuki backoffice portaal naar het overzicht van de domeinen door te klikken Beheer en vervolgens Domeinen



  • Klik vervolgens op de naam van het domein om de domeingegevens te openen. Om het domein te archiveren of het contract van het domein te beëindigen, klik je op de knop Contract van het domein wijzigen



Het volgende scherm wordt geopend:



LET OP! Het contract kan alleen gewijzigd worden indien het domein de Minimal versie heeft. Indien de ondernemer een bundel afneemt dient deze eerst stopgezet te worden. 


Selecteer in dit scherm of je het domein wilt archiveren of het contract van het domein wilt beëindigen. Klik vervolgens op de knop Volgende.


In het volgende scherm, moet je een reden van opzegging selecteren en indien nodig een korte toelichting geven. 



Door op Volgende te klikken zal je de mogelijkheid hebben om aan te duiden of het domein per einde van deze maand of volgende maand gearchiveerd op stopgezet moet worden. Afhankelijk van de contractwijziging die je gekozen hebt zal de inhoud van volgend scherm lichtjes verschillen.


Selecteer hier of je het domein per einde van deze maand of volgende maand wilt archiveren en klik op Indienen.





Je ontvangt een e-mail met de opdrachtbevestiging en de bijbehorende details.